Aanrader; boekje Scoren met content marketing

Visited 951 times , 2 Visits today

Enkele dagen geleden kreeg ik het boekje van Edwin Vlems – Scoren met content marketing te lezen. Een klein, handzaam boekje, uitgegeven door Entopic. Volgens het voorwoord gaat het boek laten zien wat content marketing is, en helpt het vooral om weerstand tegen dit alternatief voor traditionele marketing en reclame af te breken.

Regelmatig ontmoet ik weerstand tegen content marketing of het gebruik van sociale media tools. Meestal gebaseerd op onwetendheid. Vaak roepen mijn klanten wel “moet ik niet iets met Twitter” maar het hoe, wat en waarom is voor hen volkomen onduidelijk. Een traject op weg naar een nieuw en goed functionerende content marketingcommunicatie begin ik dan ook met het presenteren van een stappenplan, het uitleggen van heel veel nieuwe begrippen en het kweken van vertrouwen door te vertellen over andere cases. En bij dat proces lijkt dit een heel bruikbaar boek.

Edwin Vlems beschrijft helder en duidelijk wat content marketing is. De meest voorkomende termen en basisbegrippen zoals thougt leadership, inbound en outbound marketing, SEO, storytelling of buyer personas worden uitgelegd. Op een simpele manier, voor iedereen te begrijpen. Daarnaast wordt aandacht besteed aan de opbrengsten van content marketing, is het rendabel voor je bedrijf en hoe bereken je de ROI.

Er wordt ook uitgebreid ingegaan op bloggen. Het boek beschrijft de belangrijkste redenen om als bedrijf een blog te starten, het geeft tips om een aantrekkelijke blogpost te schrijven en het illustreert hoe een post zo effectief mogelijk is. En ook dit onderwerp wordt op een heldere en toegankelijke wijze uitgelegd. Je krijgt zelfs zin om te gaan bloggen!

De theorie wordt in het boek geïllustreerd met een aantal praktijkvoorbeelden. Dat maakt het een afwisselend verhaal om te lezen.

Ik vond zelf de paragraaf over het motiveren van je medewerkers interessant om te lezen. Een probleem waar veel organisaties mee kampen. De directeur en marketing man zijn wel overtuigd, maar deze nieuwe manier van reclame en communicatie roept in het bedrijf vaak nog veel weerstand op. Terwijl je juist wil dat ook zo veel mogelijk werknemers hun kennis en informatie gaan delen.

Scoren met content marketing presenteert geen duidelijk plan van aanpak of een stappenplan om te starten met content marketing binnen je organisatie. Het geeft een handvat om deze nieuwe manier van communicatie beter te begrijpen. Het boek helpt je als directeur begrijpen wat je marketing medewerker bedoeld, het helpt een beginner in de content marketing op weg, het maakt dat je mee kan praten. Ben je al goed bekend met de theorie dan is het boek te simpel voor je.

Bestellen kan bij de uitgeverij Entopic, of gewoon bij Bol.com. Hoewel de prijs een beetje tegenvalt voor een boekje van dit formaat, zeker de moeite waard. Voor mij wordt het een leuk boek om cadeau te geven aan nieuwe opdrachtgevers.

 

Fijn als je dit bericht wilt delen!

Add a comment

*
*
*

 
UA-46700011-2