Bedrijfskleding als marketingtool

Werknemers zijn het gezicht van het bedrijf. De uitstraling van de medewerkers en de kleding die ze dragen, zijn ook bepalend voor de manier waarop een bedrijf wordt gezien door de markt.

Maar het inzetten van bedrijfskleding als sterke marketing tool wordt door veel ondernemers onderschat. Echter, bedrijfskleding ‘die past’ is uitermate geschikt om de identiteit of waarden van een bedrijf te communiceren.

 

Steeds meer bedrijven gaan de waarde inzien van bedrijfskleding. En steeds vaker wordt er ook met zorg en aandacht gekeken naar de (aan)kleding van de werknemers.

Want juist de pasvorm, het draagcomfort en het plezier waarmee bedrijfskleding gedragen wordt zijn bepalend voor het effect ervan. Wil je als bedrijf iets goeds of positiefs uitstralen, zorg dan dat je medewerkers zich happy voelen met hun kleding. Grotere organisaties aarzelen ook niet om een bekende mode-ontwerper in te schakelen voor het ontwerpen van hun kledinglijnen.

 

Uniforme bedrijfskleding versterkt niet alleen het beeld naar buiten toe. Ook intern brengt het veel positieve invloed. De juiste bedrijfskleding versterkt de binding die werknemers hebben met het bedrijf. Medewerkers zijn meer trots op hun bedrijf, en dat zie je aan ze, dat dragen ze uit.

Het is daarom van belang om medewerkers te laten meedenken bij de keuze van een nieuwe kledinglijn. Alleen als zij zich zelf prettig en comfortabel voelen, vormen ze een visitekaartje voor het bedrijf. Laat als bedrijf zien dat je medewerkers belangrijk voor je zijn en dat je het fijn vindt als ze er goed uitzien. Persoonlijke aandacht, ruimte voor hun eigen ideeën, een passessie en een speciaal introductiemoment benadrukken ook de waarde van de bedrijfskleding.

 

Het soort kledingstuk en de kledingstijl die je als bedrijf kiest is mede bepalend voor de uitstraling, de identiteit van het bedrijf. Een t-shirt is anders dan een poloshirt en weer anders dan een overhemd met logo. Kleding van goede kwaliteit is weliswaar duurder in aanschaf, maar ziet er beter uit dan een vaal en verwassen shirt. Ook de kleuren die worden gekozen geven een bepaald beeld. Oranje staat voor actie, donkerblauw is chic en roze is een geval apart.

 

Sommige kledingstukken zijn ook heel geschikt om thuis, in de privésfeer te dragen. Een fijn windjack of mooie windstopper trui bijvoorbeeld. Overweeg als werkgever om deze extra toe te voegen aan het kledingpakket. Want het mooiste compliment dat je als bedrijf kan krijgen is toch dat mensen ook (stiekem) thuis hun werkkleding dragen.

UA-46700011-2