Effectief winkelconcept: visie en missie

Visited 2147 times , 2 Visits today

Allemaal zijn we een, bijna dagelijks, winkelende consument. En vaker zijn we als consument op zoek naar verleiding of beleving, dan dat we nu perse iets willen kopen. Het winkelaanbod dat we voor ons zien is enorm. In aantal maar ook in verscheidenheid. Consumenten willen veel, en het onderscheid tussen winkels is minimaal.

Het belang van een doordacht winkelconcept, dat versterkt wordt door de inrichting en instore merchandise van je winkel is noodzakelijk.

Een effectief en bruikbaar winkelconcept beschrijft de identiteit van je winkel. De eerste stap daarin is het beschrijven, en vooral begrijpen, van je klant. Lees daarover ook in een eerdere blogpost ‘De kracht van je winkel; een duidelijk winkelconcept’. Maar behalve de klant, speelt ook je visie op de wereld of liever je leefomgeving een rol.

Visie op de wereld
Hoe kijk je als retailer naar de markt? Welke trends zie je? Hoe verandert de consument? Of de wereld om je heen? Door het beantwoorden van deze vragen geef je richting aan de visie of overtuigingen die je hebt.

Chris Meijers (ABN-Amro) laat ons bijvoorbeeld zien hoe de lifestyle van de huidige, jonge consument verschilt van de vorige generatie. Minder geld, veel beter geïnformeerd door internet, een enorm divers aanbod, individualisering speelt een belangrijke rol. Allemaal zaken die van invloed zijn op het ondernemen. Bijvoorbeeld op de keuze van het assortiment in je winkel.

Missie als retailer
En het winkelconcept beschrijft ook de missie die je hebt met je onderneming. Het verwoorden van de missie die je hebt als retailer is soms best lastig. Wat wil je als ondernemer bijdragen aan de wereld, wat is jouw betekenis voor de consument, waar sta je voor? Of: Wie zijn we, wat doen we, en wat drijft ons? Hiermee beschrijf je de identiteit van je organisatie, je bestaansrecht. Dit vormt de kern van je bedrijf. (het ‘golden circle’ model van Sinek)

Ook klantreisexpert Peter van der Schouw geeft aan: ‘Je moet een winkelconcept hebben dat is gebaseerd op een voor consumenten relevante ‘Why’. Als retailer ergens voor staan, iets willen betekenen, iets willen toevoegen.’ En laat de missie van je bedrijf voelbaar en zichtbaar zijn in de (fysieke) inrichting van je de winkel.

Bijvoorbeeld: draait je missie om milieubewustzijn dan kies je voor gerecycled kadopapier, heb je geen warmteblowers in de winkel en schenk je fairtrade koffie.

Zowel de visie van je bedrijf (je kijk op de wereld) als de missie van je bedrijf (wat drijft je) geven vorm aan de identiteit van je winkel. Maar met de term identiteit bedoel ik ook een beschrijving van de kernwaarden, eigenschappen, cultuur van het bedrijf. Zoals je met persoonlijkheidskenmerken iemands karakter beschrijft. Wat zijn de kernwaarden van je winkel? Authentiek, persoonlijk, de goedkoopste, gedegen of dynamisch zijn voorbeelden van begrippen die het karakter van je winkelbedrijf beschrijven.

De beschrijving van een goed en doordacht winkelconcept vormt de basis van je winkel. Het onderscheidend concept zal echter ook vertaald moeten worden naar de praktijk. De praktische winkelinrichting en styling zorgen voor de beleving waarnaar de consument op zoek is. In een volgend artikel beschrijf ik dit uitgebreider.

 

Lees ook de artikelen: Beleving in een concept store en De kracht van je winkel; een duidelijk winkelconcept.

Add a comment

*
*
*

 
UA-46700011-2