Projectmanagement van nieuwe content marketing strategie

Visited 1319 times , 1 Visit today

Het bedrijf VSE bestaat ruim 40 jaar. Zeker het laatste decennium is er een cultuurverandering gaande binnen het bedrijf. VSE is nu een modern bedrijf dat actief is in de industriële automatisering. Kernbegrippen die het bedrijf kwalificeren zijn procesautomatisering, productinnovatie en high-end motion control. Ze leveren geavanceerde oplossingen in hun vakgebied, zijn innovatief, en hebben oog voor vernieuwing. De persoonlijkheid van het bedrijf wordt omschreven met de krachtige termen durf, ‘anders zijn’ en lef.

Kiezen voor content marketing
VSE heeft de keuze gemaakt voor een nieuwe marketingstrategie. De tijden zijn veranderd. Oude marketingstrategieën en reclame-tools zoals advertenties, beurzen en nieuwsbrieven blijken onbetaalbaar geworden en leveren te weinig op. Het zoek- en koopgedrag van klanten is de laatste jaren radicaal veranderd. Klanten gaan zelf, actief op zoek naar informatie. Potentiele klanten beschikken over veel productinformatie en vergelijkingsmateriaal. Beter dan klanten te overtuigen met al je productkenmerken, begeleiden we ze met hun aankoopproces.

Website en blog als basis
De basis voor een content marketing systeem bij VSE fungeert een (nieuwe) WordPress website met als basis een regelmatig terugkerend blog. Keuzes die in het begin van het traject zijn gemaakt:

  • – Het selecteren van een hosting provider
  • – Het installeren van een WordPress omgeving
  • – Kiezen van een standaard ‘theme’.

Welke vormgeving spreekt je aan? Wat past bij VSE? Wat past bij de boodschap die je uit wil dragen?  Denk er aan dat het theme dat je kiest responsive is. Dit betekent dat de vormgeving zich automatisch aanpast aan de hardware van je lezers. Een website op een mobiele telefoon bekijken vereist een andere vorm dan een website12086 montage met tekst def 2 Besturingskast verkleind op je pc bekijken.

Veel binnen een theme ligt vast, maar toch moeten er nog een aantal keuzes worden gemaakt. Zoals kleurkeuze van banners, logo/header, vaste afbeeldingen, vormgeving pagina’s, installatie Mailchimp en CoSchedule.

De site bestaat uit twee delen. Een vast deel, waarop het bedrijf VSE wordt voorgesteld en beschreven. Dit deel is eigenlijk goed te vergelijken met de oude company site. En het blog waarop wekelijks of vaker nieuwe artikelen ed. verschijnen.

Bedenk welke informatie interessant is voor je klanten en potentiele klanten. Wat willen zij lezen? Op welke vragen willen zij antwoord? Het kan nuttig zijn om een buyer persona op te stellen.

Als je blog artikelen schrijft die gericht zijn op een bepaalde markt en wanneer je schrijft met passie, kennis, oprechtheid, en gericht op helpen, dan willen klanten dit ook lezen en delen via social media. Op deze manier positioneer je jezelf, je bedrijf VSE, als een expert met waardevolle kennis. Je verwerft “thought leadership”.

Keuzes die gemaakt zijn bij VSE:

  • – Een commerciële tekstschrijver heeft de webteksten geproduceerd
  • – Er is gekozen voor het aantrekken van een bedrijfsjournalist. Zij schrijft de teksten voor het blog en geeft een aanzet voor social media berichten
  • – Als content manager waarborg ik de mapping en planning van de content
  • – Beeldmateriaal voor de website was gedeelte aanwezig binnen het bedrijf. Een externe fotograaf werd aangetrokken voor overig beeldmateriaal.

Bij VSE worden bestaande oude media zoals een nieuwsbrief (in vernieuwde versie) integraal ingezet met nieuwe media zoals het blog en communicatie via social media kanalen.

Social media communicatie
In eerste instantie beperken we de social media communicatie tot LinkedIn en Twitter. Er bestaan al persoonlijke accounts, bedrijfsaccounts worden nieuw aangemaakt. Facebook wordt in de privésfeer regelmatig gebruikt door de directie en het salesteam. In de toekomst wordt gezocht naar een manier om ook meer zakelijke berichtjes op hun Facebook account te melden.

Content management
Een effectieve content strategie, het invoeren en continueren ervan, heeft een grote impact op je bedrijf of organisatie. Als content manager zorg ik voor structuur en management van het gehele proces.

Een content manager produceert zelf ook content, maar is vooral degene die regelt en organiseert. Als content manager beheer ik de bedrijfsaccounts op bijvoorbeeld Twitter, LinkedIn en Facebook. Niet op persoonlijke titel maar uit naam van het bedrijf.

De content manager beheert het blog. Hij verzamelt posts die geplaatst kunnen worden, zorgt voor een goede content mapping van onderwerpen.  De content manager denkt na over een zo effectief mogelijke plaatsing van alle informatie en berichten. Het liefst combineer ik oude media zoals een nieuwsbrief met nieuwe communicatie zodat alle bedrijfsuitingen elkaar versterken. Bij VSE wordt maandelijks een digitale nieuwsbrief verstuurd.

Een goede content manager zorgt er ook voor dat alle medewerkers een enthousiaste rol gaan spelen. Door te stimuleren om zelf ook berichten op Facebook of LinkedIn te plaatsen. Of ze te vragen om kleine berichten te twitteren over projecten waaraan ze werken.

Bij VSE wordt er een workshop georganiseerd om de nieuwe marketing strategie bij het personeel te introduceren. Meedenken en doen door de eigen medewerkers wordt gestimuleerd. Ik heb een voorstel geschreven voor het al dan niet opstellen van een bedrijfscode in verband met social media communicatie.

One Comment

  1. […] Lees hier meer over dit project van HER BUSINESS MOODS […]

Add a comment

*
*
*

 
UA-46700011-2