Vloggen; een beeld zegt meer dan 1000 woorden

Visited 1782 times , 1 Visit today

Een beeld zegt meer dan duizend woorden, luidt zo niet de uitdrukking? En ook binnen de content marketing lijkt dat de waarheid. Berichten worden beter onthouden en maken meer indruk als er veel beeldmateriaal in zit. Een filmpje heeft een hogere attentiewaarde dan een stuk tekst.  Maakt het blog nu plaats voor een vlog?

Vloggen staat voor video weblog. Geen blogposts in de vorm van een stuk tekst maar een filmpje.

Veel vloggers op YouTube zijn jonge mensen die ons laten meekijken in hun dagelijks leven of bizarre stunts en opdrachten uitvoeren. StukTV is bijvoorbeeld enorm populair bij een jongere doelgroep. En wie kijkt er niet soms naar een vlog van Enzo Knol?

De steeds grotere invloed van jonge vloggers is ook het bedrijfsleven niet ontgaan. Steeds vaker sluiten merken en bedrijven commerciële contracten met bekende jonge vloggers. In ruil voor geld (of producten) maken vloggers in hun video’s reclame voor het betreffende product. Op deze manier kiest de reclamewereld bewust voor een andere en nieuwe manier van communiceren. Een voorbeeld is bijvoorbeeld Wehkamp. Zij maakt gebruik van een zestal bekende Nederlandse vloggers die op verschillende manieren betekenis geven aan ‘de wereld van Wehkamp’.

Is vloggen daarmee vooral iets voor en door jongeren of geeft het ook mogelijkheden binnen een zakelijke content communicatie strategie?

Binnen een content marketing strategie is het gebruik van filmpjes steeds meer in opgang. Meestal is er dan geen sprake van een dagelijks vlog.  Afstemming op elkaar van website, traditioneel blog, een vlog en sociale media kan een heel interessante communicatiemix opleveren.

Een goed zakelijk voorbeeld is de content marketing van PieterBas Automatisering. Al vele jaren schrijven zij een interessant blog voor de afvalmarkt. Sinds 2015 produceren zij daarnaast een regelmatig vlog. Enkele keren per maand plaatsen ze op hun website een video boodschap met op hun markt gerichte content.

Een vlog lijkt nog persoonlijker te zijn dan blogposts die alleen uit tekst bestaan. Het geeft je bedrijf een gezicht. Met een filmpje kun je nu letterlijk laten zien wie je bent. Op de website van je bedrijf trekt een filmpje veel aandacht, dus veel kijkers. Het geeft ook nieuwe mogelijkheden binnen je communicatie. Een video waarbij klanten aan het woord worden gelaten komt authentiek en geloofwaardig over. Het maakt meer indruk dan een geschreven quote in een artikel. Uitleg geven over je product, toepassingen laten zien zijn bijvoorbeeld andere mogelijkheden.

Net als bij een effectief zakelijk blog is het bij het gebruik van video marketing van belang om vooraf na te denken over het doel ervan. Worden filmpjes gebruikt om nieuwe prospects te interesseren voor je merk? Of gaan ze een antwoord geven op specifieke vragen van een klant die al wat verder is in het aankooptraject?

Om de effectiviteit te kunnen evalueren is het van belang de criteria waarop de waarde van de video boodschap wordt beoordeeld, van te voren vast te stellen. Wanneer is je vlog succesvol? Als er meer bezoekers zijn op de website? Als een filmpje vaak wordt gedeeld? Als er meer wordt verkocht?

De verwachting is in elk geval dat video marketing een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Online video gaat voor mensen het belangrijkste medium worden om informatie te verzamelen. Groeicijfers van dit moment laten zien dat video de toekomst is van content marketing.

 

 

Add a comment

*
*
*

 
UA-46700011-2